پاشاتویز اینجاست .. .. .. .. .. جایی که ما هوای بچه هاتونو داریم .. .. .. .. ..

راه های تشویق کودکان به خواندن و مطالعه

Friday، ۱۳ Bahman ۱۴۰۲

مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که مطالعه به عنوان یک فعالیت فکری و آموزشی باید یک تجربه لذت بخش باشد. فعالیت‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا علاقه کودکتان را به مطالعه برانگیزید. (منبع: .readingrockets.org)

- با نوزاد یا کودک خردسال خود قبل از یادگیری نحوه خواندن صحبت کنید

صحبت کردن با فرزندتان قبل از اینکه حتی صحبت کند به او کمک می کند تا مهارت های مهم زبانی را بیاموزد. بیشتر کودکان برای اینکه بخواهند با توانایی های مناسب خواندن و نوشتن رشد کنند به مهارت های زبان شفاهی قوی نیاز دارند. با استفاده از جملات کوتاه و ساده می‌توانید در مورد فعالیت‌های روزانه‌تان، آنچه که او می‌بیند و انجام می‌دهد، محیط اطرافش، اندازه اشیا، شکل و نشانه‌ها و غیره صحبت کنید.

- برای کودکتان و همچنین با کودکتان روزانه 30 دقیقه کتاب بخوانید.

کودک شما نسبت به اصول خواندن (از چپ به راست، از بالا به پایین) آگاهی پیدا می کند و حتی خردسالان نیز دایره لغات را به دست خواهند آورد. قرار دادن انگشت اشاره زیر نوشتار در حین خواندن به کودک شما کمک می کند تا متوجه ساختار حروف و کلمات چاپ شده و معنی آن ها شوند. به تدریج می توانید از او بخواهید حروف و صداها را شناسایی کند.

مطالب مرتبط آموزشی را اینحا بخوانید

- آواز بخوان و اشعار و قافیه هایی را که صدا های تکراری دارند با صدای بلند و همراه کودک بخوان

دقت داشته باشید که تکرار باعث می شود کودک شما الگوهای صداهایی که شما می سازید را راحت تر درک کند. این کار باعث تقویت قوای تکلم کودکان و درک بهتر آنها از نحوه تلفظ صحیح کلمات می شود. شور و شادی بازیگوه این طرز آموزش باعث می شود مدت زمان بیشتری را به آموزش اختصاص دهد.

- مطمئن شوید در مهدکودک، معلم مهدکودک یا معلم پیش دبستانی فرزندتان روزانه با صدای بلند کتاب می‌خواند و کتاب‌هایی را به فرزندتان پیشنهاد می‌کند که آنها را ببیند.

کودکان اعتماد زیادی به معلم هایشان در سنین آغاز آموزش در مهدکودک دارند و ارتباط موثر بین والدین و معلمان می تواند در پیشبرد اهداف والدین بسیار موثر می باشد. توصیه به کتاب خواندن در منزل و طرح چالش هایی از قبیل خلاصه گویی داستان در کلاس درس روش بسیار موثری است که ضمن تهییج حس مسئولیت پذیری کودکان، باعث ایجاد انگیزه برای مطالعه کتاب می شود

اگه دنبال میکروسکوپ با عملکرد واقعی هستی .... کلیک کن

- ترویج عادت خوب مطالعه

با ایجاد فرصت برای کودکان زمانی که در حال خواندن نقشه ها، کتاب ها و نوشته ها هستید، به فرزندتان کمک کنید تا بفهمد که خواندن مهم است. خواندن را به عنوان یکی از فعالیتهای اوقات فراغت پیشنهاد کنید. کتاب‌هایی را که مورد علاقه فرزندتان هستند در مکانی آسان برای دسترسی او نگهداری کنید.

مقاله : نحوه انتخاب کتاب برای کودک

- از کتابخانه محله خود دیدن کنید

آشنایی کودکان با کتابخانه های بزرگ تر از کتابخانه منزل می تواند امری هیجان انگیز برای آنها باشد. می‌توانید فرزندتان را در زمانی که در مقطع پیش‌دبستانی هستند در کتابخانه محلی ثبت‌نام کنید و به او اجازه دهید چند کتاب برای بردن به خانه انتخاب کند.

تشویق کودکان به کتابخوانی