پاشاتویز اینجاست .. .. .. .. .. جایی که ما هوای بچه هاتونو داریم .. .. .. .. ..

اسباب بازی فکری مونته سوری چه نوع اسباب بازی هایی هستند و چه فوایدی دارند؟

Saturday، ۷ Amordaad ۱۴۰۲

>>در ان مقاله تعریفی بر چیستیِ و فلسفه اسباب بازی مونته سوری برای پدر و مادر های عزیز ایران توضیح داده شده است. منبع سایت: motherhoodcommunity.com

این نوع اسباب‌بازی‌ها از رویکرد مونته سوری پیروی می‌کنند، فلسفه‌ای متمرکز بر کودک که در اوایل دهه 1900 توسط دکتر ماریا مونتسوری ، روان‌پزشک و متخصص اطفال ایتالیایی ایجاد شد.

اغلب اسباب‌بازی‌های مونته سوری از مواد طبیعی مانند چوب ساخته می‌شوند که برای بازی‌های بدون پایان (Open end) طراحی شده‌اند و مهارت‌های عملی زندگی را آموزش می‌دهند . آنها همچنین ریشه در واقعیت دارند و به جای سر و کار با دنیای فانتزی، با اشیایی از دنیای واقعی طراحی شده اند.

عروسک های پرنسس دیزنی و یا اژدهای کارتون های فانتزی را در اسباب بازی های مونته سوری پیدا نخواهید کرد . در عوض، می‌توانید اسباب‌بازی‌هایی را برای مهارت‌های عملی مانند آشپزی، پختن، تمیز کردن و شستن را به راحتی در این نوع اسباب بازی ها بیابید حتی در کیت‌های طراحی شده برای کودکان خردسال.

اگه خوشتون اومد مقالات مرتبط رو در اینجا بخونید:)

بسیاری از والدین تعجب می کنند که چرا این اسباب بازی ها بسیار ساده به نظر می رسند اما اغلب گران تر از سایر اسباب بازی های آموزشی هستند و جزو اسباب بازی های اقتصادی دسته بندی نمی شود. این اسباب‌بازی‌های ساده برای رشد مطلوب کودک ساخته و طراحی شده‌اند . آنها معمولا از مواد با کیفیت بالا ساخته می شوند و در دسته اسباب بازی های باکیفیت قرار می گیرند.

مطالعات علمی نشان می دهد این اسباب بازی ها حتی می توتنند آینده بهتری را برای کودک رقم بزنند. یک مطالعه در آموزش و پرورش انگلستان در سال 2021 نشان داد که آموزش مونته سوری می تواند منجر به رفاه بهتر بزرگسالان شود، به ویژه در این عوامل:

>>> این مطلب می توتند مرتبط باشد: عصبانیت کودکان را مدیریت کنیم

  • اعتماد به نفس
  • ازدواج
  • کسب اعتماد اجتماعی
  • رفاه عمومی

چرا اسباب بازی های مونته سوری اینقدر ساده هستند؟

اسباب بازی ها ساده هستند زیرا فلسفه مونته سوری یادگیری را با استفاده از چیزهای مبتنی بر دنیای واقعی ترویج می کند . این فقط به این دلیل نیست که در زمان طراحی روش مونته سوری اسباب بازی های الکترونیکی زیادی وجود نداشت .

به عنوان مثال، یک بلوک چوبی می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد بافت‌ها، وزن و بوی واقعی به کودک شما بدهد تا یک بلوک پلاستیکی که سبک‌تر، صاف‌تر و حتی می‌تواند دارای مواد شیمیایی سمی باشد.

اسباب بازی های مونته سوری ساده و بی عارضه هستند، در عین حال ظریف و زیبا نیز به نظر می رسند.به این دلیل که این اسباب بازی ها از مواد باکیفیت با روغن های طبیعی یا موم هایی ساخته شده اند که برای رنگ آمیزی استفاده می شود.

این روغن‌های طبیعی به اسباب‌بازی‌ها حس طبیعی بیشتری می‌دهند و همچنین می‌توانند کودک شما را از قرار گرفتن در معرض سرب، که می‌توانند در برخی از اسباب‌بازی‌های رنگ‌آمیزی شده دریافت کنند، دور نگه دارند. سرب می تواند باعث مشکلات جدی رشد، آسیب مغز و سیستم عصبی و مشکلات گفتاری یا شنوایی شود.

انتخاب های محدود بازی (یک مهارت در یک زمان)

آموزش مونته سوری از اسباب‌بازی‌های باز استفاده می‌کند که می‌تواند مهارت‌های حل مسئله ، هماهنگی دست و چشم ، مهارت‌های حرکتی ظریف ، مهارت‌های حرکتی درشت و سایر مهارت‌های یادگیری را در کودک شما توسعه دهد . با این حال، این اسباب بازی ها اغلب برای توسعه یک مهارت در یک زمان طراحی می شوند. انتخاب های محدود بازی می تواند تمرکز کودک شما را افزایش دهد و به او اجازه دهد به جای اینکه حواسش به کارهای زیادی که می تواند با یک اسباب بازی پیچیده تر انجام دهد، تمرکزش بر روی هدف بازی قرار گیرد. وقتی کودک شما روی یک اسباب بازی تمرکز می کند، می تواند از ارزش آموزشی و هدف آن بهره مند شود.

در انتها یادآور می شویم اسباب بازی های مونته سوری مهارت های زندگی را نیز آموزش می دهند . آنها کاربردی و مفید هستند تا به کودک شما اجازه دهند دنیای واقعی را درک کند .

>> اسباب‌بازی‌های مونته سوری

>> دنیای مطالب مرتبط

پایان مقاله